top_organiskform.png

Case

For Enden af Regnbuen

For Enden af Regnbuen er et fint eksempel på, hvordan vi arbejder.

Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune søgte et spil, der kunne hjælpe kommunens lærere med at undervise i valg af ungdomsuddannelse.

04_Regnbuen_klassesaet.png

“Eleverne er helt vilde med spillet. De kommer og vil låne det i frikvarteret. De gider ikke flere apps. Det laver alle. Styrken ved det her spil er, at det giver dem appetit på at vide mere.”

- Naja Hutters, lærer på Skolen ved Sundet.

 

I samarbejde med KK gik vi i kast med at forstå problemet. Det blev hurtigt klart, at spillet ikke kun skulle være målrettet kommunens lærere, men i højere grad skulle hjælpe eleverne med at blive skarpere på deres kompetencer. Vi afdækkede også, at indgroede forestillinger blandt forældre fører til automatiseret pacing af de unge.

Derfor kunne vi i fælleskab præcisere opgaven: Skab et spil i øjenhøjde med de unge, der i særdeleshed kan hjælpe dem med at afklare deres kompetencer, interesser og drømme. Spillet skal samtidig hjælpe med at skabe dialog mellem lærere/UU-vejledere, de unge og deres forældre.

Med en skarp debrief er spiludviklingen hjulpet godt i gang. Det gav ikke mening at lave en stor tung spilkasse med tusind dimser, der nemt kan blive væk.

I stedet valgte vi at lave et hurtigt kortspil af frikvarterslængde, som visuelt er i øjenhøjde med målgruppen. Vi kreerede et inkluderende univers og en håndfuld spilpersoner, de unge kan identificere sig med.

I tæt samarbejde UU København testede vi på udvalgte skoler for at ramme så bredt som muligt.

For at ramme eleverne i øjenhøjde lavede vi en tutorial-video, hvor en del af vores fantastiske testspillere lægger stemme til spilpersonerne.

Det er en sand fornøjelse at se, hvor godt spillet er blevet modtaget. Både elever, lærere, UU-vejledere og forældre har fået et sjovt og intuitivt værktøj, der helt konkret hjælper dem med at afklare kompetencer og tale ungdomsuddannelser.